Dan W Boter - Entrepredaktör

Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Följ mitt nya projekt på www.pekingprojektet.se!

måndag, juli 18, 2005

Hycklarnas kärlek till varandra

Ti, 19 Oktober 2004, 19:02

God kväll!

Tack för en lite längre utläggning för den tes du driver.
Nej, jag ifrågasätter inte din ståndpunkt i ämnet, utan jag ifrågasätter enbart de skäl du anför till gagn för densamma.

Bara för att saker och ting ÄR på ett visst sätt, bör förvisso ses som ett hållbart argument, men bör näppeligen anses vara ett relevant dito. Inte för mig i alla fall. Att det sedan är fler än du och jag som vet och tycker att undertecknad är en sjuhelvetes hycklare som talar om att inte ta ett visst bidrag, men tar ett annat, gör ju att man med fog kan ifrågasätta den aktuella etik&moral-uppfattningen hos denne. Ty jag tar juinte bara vissa bidrag, utan jag missar ju inte chansen till att åka gratis med SL...

Men hyckleriet till trots; det är sådana som du (skattebetalare) och jag(ej bidragstagare i viss mån), som får livet för dem andra ("som tänjer pågränser och tom överutnyttjar systemet") att gå runt!

På familjenivå fungerar det likadant. Ett system som är upprättat av makten, där kärleken till varandra gör att man försöker/bör/skall/måste utnyttja allt det systemet har att erbjuda till varje pris. I så fall vet inte jag vad solidaritet är. I så fall vet inte jag om det är någon idé att försöka förändra systemet. I så fall går jag imorgon raka vägen till försäkringskassan, innan jag fortsätter till socialtjänsten...

Ciao,


Dan W Boter
danbor02@student.umu.se