Dan W Boter - Entrepredaktör

Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Följ mitt nya projekt på www.pekingprojektet.se!

måndag, juli 11, 2005

Lär av dem ni lär

Måndag 20/6 2005
Efter professor Ebba Witt-Brattströms intressanta perspektiv på Södertörns högskola i DN Kultur (18/6) finner undertecknad det angeläget att tillföra ett annat, ett av de allra viktigaste, nämligen studentperspektivet.

Ty, visst är väl huvudtanken med upprättandet av alla lärosäten, från grundskola till högskola/universitet, att eleverna/studenterna och dess intressen och läranden skall stå i huvudfokus? Med hjälp av studenternas läsglasögon är det en självklarhet att så bör vara fallet, i teorin i allmänhet och i praktiken i synnerhet. Men när lärare och inte minst ledargestalter vid Södertörns högskola (SH) läser och ställer sig samma fråga, är skillnaden tillsynes lika stor mellan teori och praktik, som mellan det att få fnatt och doktorshatt! I teorin svarar de med stor sannolikhet ”ja, självklart är studenterna viktigast för oss”. Men hur (väl) omsätter lärare och ledare inom SH detta teoretiska prat i praktiskt handlande? Jo, bland annat genom att understå sig själva och alla studenter lagstadgad kompetensutveckling. Det främsta, och mest allvarliga, konkreta exemplet på detta är det undermåliga praktiserandet av kursutvärderingar, både ifråga om kvantitet och kvalitet (som man frågar får man svar…). Huruvida detta är en medveten strategi skall undertecknad låta vara osagt, men så mycket kan vi väl vara överens om att det är en kontraproduktiv strategi? Att likt strutsen stoppa huvudet i sanden, kan knappast vara det bästa sättet att höja kvaliteten på verksamheten, så att man blir uppgraderad från högskola till universitet? Detta konkreta exempel är ett resultat av den mer abstrakta problematiken som gjort att SH i själva verket har ett betydligt bättre rykte, än vad den förtjänar.

Problematiken bottnar sig i den sunda men samtidigt ack så fåfänga föreställningen om att SH skulle bli universitet 2003. Missförstå mig rätt, det är våra drömmar som gör livet värt att leva, men även om man som ledning för ett högre läroverk har sina tankar uppe i det blå, så bör man ständigt verka i nuet. Vad arbetar jag med? Var arbetar jag? Vem arbetar jag för? Hur arbetar jag? Varför går jag till arbetet idag? Någonstans på trons väg mot Flemingsberg och skylten ”Välkommen till Södertörns universitet” tappade ledande personer inom SH det sunda i sitt förnuft, vilket uppenbarligen smittat av sig nedåt i hierarkin, så till den milda grad att den gråa massan av kunskapstörstande studenter nu börjar känna sig håglöst uttorkade.

Så, professor Ebba Witt-Brattström, rektor Ingela Josefson och alla ni andra verksamma vid Södertörns högskola, ni må känna ilska, sorg eller uppgivenhet att vi inte lever ”i den bästa av utbildningsvärldar”, men blicka, liksom undertecknad, framåt och försök verka för ett formande av den bästa av utbildningsvärldar. För fotbollsspelaren som enligt sin tränare inte platsar i A-laget, är matchandet i B-laget en möjlighet till kompetensutveckling. Liksom för fotbollsspelaren, kommer SH att få sin plats i A-laget när man platsar där, när man har tillräckligt hög kompetens. Det problematiska med denna liknelse är att ”fotbollsvärlden” många gånger är lika orättvis (läs; fylld av byråkratisk politik), som ”utbildningsvärlden”. Det är inte alltid den mest akademiskt kompetenta högskolan som blir universitet, utan de politiska makthavarna låter högskolorna strida sig smutsiga i blodiga kamper sinsemellan. Så att det faktum att SH fortfarande är en högskola kan nog ha att göra med en, om inte ointresserad, viljelös ledning, så väl med en ledning med bristande kompetens och handlingskraft?

Nåväl, det finns få studenter som vill negligera hörnstenar som forskning och olika utvecklings- och samarbetsprojekt med näringsliv och organisationer, i byggandet av ett spirituellt och framgångsrikt universitet, men grund och botten bör en attraktiv grundutbildning i ständig utveckling cementeras. Börja i nuet, se er omkring, tala bra med studenterna, titta dem i ögonen bättre, lyssna medkännande till dem bäst! På så vis skapar ni en medveten och förstående dialogkultur, där ett kritiskt men samtidigt konstruktivt samtal kan frodas. Det att tala är silver, det att visa handlingskraft är guld – lär av dem ni lär!


Dan W Boter
Student vid Södertörns högskola 2004/2005