Dan W Boter - Entrepredaktör

Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Följ mitt nya projekt på www.pekingprojektet.se!

lördag, februari 17, 2007

Framgångens fromage; Det att ha talang, ambition och ödmjukhet (del 1)

Det att ha någonting. Inte enbart talang, ambition eller ödmjukhet, utan att ha någonting i största allmänhet. Vad innebär det? Hur handhaver man det? För att försöka förstå sig på ”ägandeförhållandet” i framgångens fromage (del 1), är det värdefullt att bena ut hur man blir den som äger vissa egenskaper.

Allting som förhåller sig i en människas tillvaro kan sägas vara dött, på sätt och vis värdelöst. En monetär sedel, en cykel, en generande hårväxt. Det som gör dessa saker levande (värdefulla) är människans förhållningssätt till det aktuella föremålet/fenomenet. Detta förhållningssätt gestaltar sig olika beroende på sociokulturella omständigheter, inte minst omfattandes retorisk medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Retoriken är språkandet. Språkandet är ordandet (inte sällan genom metaforiskt och metonymiskt bildande). Språkandet är vad vi skapar, vill skapa, med språket. Ordandet är vad vi skapar, vill skapa, med ordet. Att definiera och därmed (värde)ladda ord gör att mening skapas åt ordandet, där dess helhet ackumulerar in läsande mellan raderna-tolkning och på så vis förvandlas till språkande. Språket som sådant är ytterst en illusion. Språket är en kniv, språkandet är vad människan väljer och gör med den. Någonting som kräver etiska överväganden.

I Aristoteles etik går att uttolka relationsskillnaden mellan “handla“ och “göra“, där det menas att görandet är kopplat till en faktisk produkt medan handlandet knyter sina band till intentionerna hos den handlande. Människan kan sägas göra antingen bra eller dåliga ting, men hon handlar gott eller ont. Förvisso, båda är sammanflätade, men att göra på bästa sätt är skicklighet; att handla i enlighet med rättesnörets norm är klokhet. Det är således genom valet (vilket kräver ett etiskt övervägande) människan visar sin klokhet. När valet sedan ska “göras” och det utförs dåligt, då är hon att beteckna som icke skicklig. Det etiskt goda kan inte uppnås med enbart skicklighet, likväl som klokhet allena inte extraherar en framgångsrik bedrift.

Ingenting har ett egenvärde. Mål existerar inte. Allting är att betrakta såsom medel, för att tillgodogöra sig andra medel. Inte ens lycka är ett mål i sig, utan är den ände som Den Skapande Meningen jagar för att sluta sitt livs cirkel. Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande kring vad ägande kan vara är med andra ord A och O i detta sammanhang. Det att ha/äga någonting är att inse tingestens potential, dess verkningsgrad. Det att ha/äga någonting förpliktigar också ett aktivt utvecklande av det innehavda. Annars riskerar man att förlora ägodelen, åtminstone dess värde (medelfunktionen). Syftet med ägandet är att det skall generera nytta utifrån en bestämmelse (som kan vara ”obestämd”).

Låt oss härvidlag titta närmare på de rubricerade begreppen, utifrån ägarperspektivet. Talang definieras i denna kontext utifrån kunskapen, den teoretiska och praktiska förmågan i symbios. En fotbollsspelares dokumenterat goda förmåga att skjuta mål. En urmakares dokumenterat skickliga förmåga att reparera klockor. Eller två länders dokumenterat välsvarvade diplomati. Det att kunna utföra ett visst göromål. För att kunna utföra det sagda bra, bör man ha ett visst mått av talang. Talangen som sådan är ingenting man föds med, inte heller någonting statiskt. Kunskapen kan växa, likväl som den kan krympa. Kunskapen kan förädlas, likväl som den kan förtvina. Övning ger färdighet. Talangens öde ligger dock till viss del i andras händer. Ambitionens…

Ambition definieras här som den drivkraft, vars huvud är fyllt av förnuft. Fotbollsspelaren kommer inte långt på enbart sin talang, utan denna måste också ha vilja att satsa på denna aktivitet. Förnuftet leder henne att välja ”rätt” om/när multipla talanger ”krockar”. Urmakaren blir aldrig särdeles framgångsrik i fråga om att reparera klockor, om viljans drivkraft får honom att bygga egna klockor istället. Två länders diplomati skördar inte framgångar om inte man delar en gemensam ambition. Talangens hela livsöde ligger i händerna på viljans drivkraft, då dess färdighets utveckling måste krusas. På ett eller annat sätt. Ambitionen kan också sägas vara under påverkan från talangen, då en del människor kan intressera sig extra mycket för det man har talang för.

Den komplementära egenskapen i denna triad är ödmjukhet. I detta sammanhang definierat som det attitydsattribut som gör människan mottaglig för andra idéer och perspektiv. Ödmjukheten ger fotbollsspelaren, urmakaren och diplomatin inte enbart insikt om ”det som kan vara på annat sätt”, utan också en mental apokalyps beträffande vikten av ”hårt arbete”. Det är också ödmjukheten som formger och balanserar sinnelaget, när belöning och uppmärksamhet kanske har en berusande och avtrubbande effekt. Jantelagen är ingen dygdig skrift att leva efter, men väl värd att förhålla sig till!

Framgångens fromage handlar alltså i viss mån om ett ägande. Att vara medveten om dess innehåll, form och funktion, samt att ett visst ägande är viktigare än annat. Att ha talang, ambition och ödmjukhet är alla förunnat. Det gäller dock att finna dessa, definiera dem och förmå dem till att leva symbios med varandra. Däri ligger svårigheten. I denna artikelseries exordium betonades vikten utav att förhålla sig till det sagda och det icke sagda. Samtliga triadteorier i denna skrift kan verka såsom förhållningsverktyg. Inte minst kan triaderna hjälpa till att förklara inte endast framgång, utan också utebliven sådan, där den övergripande och långsiktiga tanken förstås kan vara att försöka ”bättra” sig.

Framgångens fromage är dynamisk. Precis som en ägarkonstruktion med medelfunktion. Ägandet av talang, ambition och ödmjukhet är inte framgångsrikt såvida det inte genererar känslor. Allt ägande har ett känslomässigt syfte, där det främst handlar om att känna glädje och mening, men också strävan. Går det att känna strävan?

Den kommande andra delen har rubriken ”Det att känna glädje, mening och strävan”.


Dan W Boter
danbor02@student.umu.se

5 Comments:

At 18/2/07 19:17, Blogger Erik Erlanson said...

Okej.
Inte dumma idéer alls, men likväl har jag vissa invändningar.
Du talar om ambition med förnuftet som huvud. Jag tvivlar. Med en förnuftig ambition finner du inga svar. Med en förnuftig ambition ser du vilken outsäglig liten chans du har till att förfina den extraordinära talang du från början har. Jag menar, se bara hur få som verkligen gör det.
Det krävs en ambition som bygger på en förvrängd bild av verkligheten.
Är du med på vad jag menar?

 
At 19/2/07 19:25, Blogger Dan W Boter said...

Förvisso, chanserna kan betraktas som små. Men är inte ambitionsnivån tillräcklig begränsas man i sin framgångstro, likväl som talangen aldrig kommer att förädlas. En växelverkan. Symbiosen mellan talang och ambition är helt beroende av ödmjukheten.

Zlatan betraktas nog av de flesta som inte särdeles ödmjukhet. Faktum är dock, utifrån framgångens fromage, att han är ödmjukheten personifierad. Zlatan hade aldrig varit där han är idag, om det inte varit för hans ödmjukhet inför "det hårda arbetet".

Erik, utveckla gärna ditt resonemang kring en förvrängd bild av verkligheten.

 
At 19/2/07 21:27, Anonymous Anonym said...

Jag undrar ehuru världsbilden kan sägas vara annat än förvrängd då du, Dan W Boter, är förvirrande lik Zlatan (komplimang), inte enbart till utseendet utan också i din totala respektlöshet inför de uppgifter du ger dig i kast med i bloggosfären.

 
At 19/2/07 21:30, Blogger Erik Erlanson said...

Ambitionen är en förutsättning, definitivt.
Men det jag menar är att jag tvivlar på att det är en förnuftig ambition man behöver.
Det är blott en bokstav som skiljer åt, men den förändrar innebörden i grunden.
I och för sig kan man här invända med följande resonemang. Om det är den oförnuftiga ambitionen(oförnuftig eftersom att den bygger på en förvrängd syn på sig själv och sitt förhållande till andra männsiskor, en förvrängd bild av verkligheten), som behövs för framgång, då blir den i själva verket förnuftig.
Ordlekar är alltid spännande, men är du med på mitt resonemang nu med förnuftig och oförnuftig ambition?

 
At 19/2/07 22:17, Blogger Dan W Boter said...

Erik, låt mig uttrycka min förståelse för ditt resonemang om det (o)förnuftiga så här: För att nå framgång bör man särskilja sig från mängden (finns det två av oss, är en av oss överflödig), att vara mainstream är många gånger synnerligen oförnuftigt. Att våga gå mot strömmen, våga satsa på någonting där konkurrensen är hård, kräver självkänsla och därigenom kan självförtroendet växa. Det svåra är att våga.

Det rationella i ett lagspel torde vara att passa och spela som ett lag. Zlatan beskrivs ofta som en irrationell spelare, med sitt dribblande och egoistiska perspektiv. Hans framgång visar dock att han har varit/är rationell i allra högsta grad. Inte minst för sin egen del. Det rationella kan vara det som du betecknar som “oförnuftig”.

 

Skicka en kommentar

<< Home