Dan W Boter - Entrepredaktör

Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Följ mitt nya projekt på www.pekingprojektet.se!

fredag, januari 13, 2006

Om Skulpturkonst


”…modernist sculpture appeared as a kind of black hole in the space of consciousness, something whose positive content was increasingly difficult to define, something that was possible to locate only in terms of what it was not.” Rosalind Krauss: Sculpture in the Expanded Field

I mitt tycke ger detta citat en bra bild av en definition av skulpturbegreppet. Men det ger inte en helt rättvisande beskrivning av den modernisering av vad som kan kallas en modern definition av vad en skulptur är och kan vara. Det är för enkelt att endast inkludera eller exkludera begrepp som not-architecture och non-landscape. Rosalind Krauss påpekar i sin text Sculpture in the Expanded Field vikten av beakta kontextuella faktorer, såsom natur och kultur, för att få en mer rättvisande bild.

Detta blir särskilt viktigt och tydligt i frågor kring konstverk som rör sig i gränslandet mellan skulpturer i naturen och så kallad Eart art. Robert Smithsons Spiral Jetty (1969-1970) (bilden), är ett exempel på ett konstverk i gränslandet. Den påtagliga komplexiteten och dilemmat mellan vad, när och hur avgränsningar skall ske när det kommer till vad som ingår respektive inte ingår i moderna skulpturkonstverk, är inte helt enkel att enas om. Krauss menar att en skulptur är en del av ett fält där det finns andra tänkbara strukturerade möjligheter.

Detta kan tolkas i linje med att det är i mångt och mycket upp till betraktaren att inkludera, exkludera och tolka in vad som är skulpturen/konstverket. Intressant blir det också att betrakta skulpturer och konstverk utifrån ett bildligt perspektiv, såsom återfinns i konstböcker. Detta eftersom dessa bilder är tagna från ett visst avstånd, ur ett visst perspektiv.

Anthony Caros Sun-feast (1969-1970), kan betraktas som skulpturkonst, men som betraktare vet man inte riktigt vad som skall inkluderas eller exkluderas i verket. Ett flertal skulpturkonstnärer verksamma under 1960-och 1970-talet hade bakgrund från arkitekturen. Tony Smith och dennes Playground (1962), är ett exempel på tydliga influenser från stadens arkitektiska miljö .


Dan W Boter
danbor02@student.umu.se