Etnisk och religiös mångfald som samhällsmotor
Västerbotten i allmänhet och Umeå i synnerhet består idag, 2006, av en tilltagande etnisk mångfald.
Knappast har väl debatten varit mer angelägen än nu.
Ändå har den i mångt och mycket lyst med sin frånvaro.
Debatten om hur och varför den demokratiska Västerbottningen och Umeåinvånaren gör skillnad på ”folk” och ”folk”.
Debatten om ett tempels vara och en moskés icke vara.
Hur kan det komma sig att i en region av Västerbottens ädla dignitet består av så många kallsinniga och vrånga människor? Här har vi ett lappländskt inland som andas optimism och mycket väl kan få sin gruvliga revansch på de sprättiga kusthönsen i stan, som i sin iver att maximera befolkningstillväxten tagit emot arbetslösa inlandsbor med öppna armar. Här har vi en stad som inte enbart stoltserar som Norrlands huvudstad, aktad universitets- och studentstad, utan också arbetar hårt för att profilera sig som en ungdomlig, tolerant och kulturellt framsynt stad. ”Inlandsbönderna” kan komma hit om de vill någonting, vi stadsbor kommer ju till dem när vi vill åka skidor och skoter i fjällen.
Det kan hävdas att dikotomiska och svepande generaliseringar inte gagnar någon, särskilt inte en debattör som vill hävda poänger. Men visst kan man om man vill snäva in perspektiven ytterligare och generalisera på – ur ett Umeåperspektiv är inlandsbönderna ”invandrarna”, i synnerhet de muslimska.
Låt mig dock uppehållas vid landsbygdens mentalitet vid problemhantering av arbetslöshetens avfolkande socioekonomiska effekter. Fredrika (Åsele kommun) har, liksom stora delar av de övriga inlandskommunerna i Västerbotten, brottats med vikande ekonomi på grund av den tilltagande urbaniseringen (till bland annat Umeå). För att komma till rätta med denna problematik har nu Fredrika gjort klart med ett buddhistiskt tempel, som samhället hoppas bli en kulturell angelägenhet för i första hand norra Europa, vilket med stor sannolikhet kommer att ge märkbart positiva turism- och därmed socioekonomiska ringar utmed den Bottniska Viken.
För mig verkar det som att inlandsborna förstått att ingen annan än dem kan hjälpa dem ur vända den negativa socioekonomiska spiral man befinner sig i. Åsele kommun är med sitt beslut om ett tempelbygge utanför Fredrika ett bra exempel på hur en samhällelig kris kan få människor att bli mer demokratiskt och kulturellt framsynta. Även om det kanske är socioekonomiska faktorer, som i viss mån förblindat Åsele kommuns invånare (ty hur bör man annars tolka det tämligen osynliga motståndet till tempelprojektet), och därmed påskyndat den demokratiska processen.
I Umeå däremot, där visar staden sitt sanna (?) demokratiska tryne. En del av Umeås befolkning säger sitt, såväl grymtande som bäande, om en moskés existensberättigande och dess eventuella placering, i staden. Problemet härvidlag är att den del av Umeås invånare som är negativt inställda till ett moskébygge har det för gott ställt, inte minst rent ekonomiskt. Deras motstånd gentemot en tydlig religiös mångfald, bottnar i en rädsla att förlora trygghet, i enlighet med talesättet ”man vet man har, men inte vad man får”. Än sådan inställning är förvisso förståelig på många sätt, men bör den få styra det sunda förnuftet?
Det sunda förnuftet i vår del av världen vilar på fyra hörnstenar; jämlikhet, rättvisa, frihet och demokrati. Personligen är jag övertygad om att den kvalificerade majoriteten av Umeås befolkning (hela Västerbottens dito för delen också) är för ett demokratiskt samhälle som förespråkar en jämlikhet och rättvisa som går hand i hand med en frihetstanke om den religiösa mångfaldens (symboliska) existensberättigande.
Även om den inledande liknelsen haltar i vissa stycken, så blir det intressant att se när muslimerna i Umeå slutas att bli betraktade som ”kusinen från landet” och behandlade därefter. Borta bra, men hemma bäst – ja så må det vara! Men faktum är för många ”invandrarbönder” att; dels finns det inget hem att återvända till och dels är ”hemma” just Sverige och Umeå för ”den andra generationens invandrarbönder”.
Tänk vilken resurs såväl ett tempel som en moské kan bli för Umeå och Västerbottensregionen. En blomstrande turism, befolkningsökningar vilket genererar ökad ekonomisk tillväxt och en breddad och fördjupad kunskapsbas på arbets- och lärosäten runt om i länet. De socioekonomiska effekterna är inte att överdriva, men övervägande positiva.
Ingenting bör vara självklart, inte ens utopin om det perfekta samhället, därmed inte heller ett moskébygge i Umeå, eller ett tempelbygge i Fredrika. Men strävar vi mot ett demokratiskt bättre samhälle, bör vi fundera över hur och varför en etnisk och religiös mångfald kan berika samhället och dess ekonomiskt och kulturellt drivna människor!
Dan W Boter
danbor02@student.umu.se
3 Comments:
Intressant skrivet Dan!
Jag tolkar detta inlägg som en argumetation för byggandet av en moske i Umeå, och skulle med anledning av det vilja ge några kommentarer.
Hur skulle en moske förbättra ekonomin i Umeå? På vilket sätt skulle en sådan ge inkomster till stan? Förurom det ytterst marignellla effekt som själva byggande skulle ge. Jag vill hävda att du anför en illusion som inte baseras på sakliga argument i denna del.
Vidare vill jag anföra min syn på ett sådant bygge ur ett demokratiperspektiv. Att i en demokrati själv få välja sin trosuppfattning är en själklarhet och var och hur man vill utöva den samma. Behöver då vårt samhälle bidra som i detta fall. Jag anser att så inte är fallet med följande argumentation;
Men är en moske i sig demokratisk? Kvinnor tvingas att vara i andra delar och har inte samma rätt som män att delta. Detta är ett utryck för en patriarkal samhällordnig. Om man tillåter ett bygge av en sådan odemokratisk samlingsplats. Säger man då inte att manlig överordning kan godtas? Jag anser att det är ett allvarligt hot mot demokratin i sig.
Som avslutning vill jag säga att det är ytterst stimulerande att du äntligen gett dig in i samhällsdebatten på ett mera konkret plan. Fortsätt så.
Med vänliga hälsningar
Kom igen nu Dan. Upp till kamp för dina åsikter.
För övrigt anser jag att Tibet bör befrias
Du Anonym, tack för dina synpunkter.Jag skall försöka bemöta dina frågeställningar på ett konstruktivt sätt.
Jag kan hålla med om att jag inte serverar särdeles många explicita argument för hur ett moskébygge skulle förbättra ekonomin för Umeå. Jag har inga logosargument baserade på statistik, kanske borde jag haft det för att på ett effektivare sätt övertyga de primärekonomiska tänkarna. Uteblivandet av dessa har grundat sig på ett medvetet val. Ett val som i sin tur bottnat sig i en tro om att läsarna på egen hand skulle kunna visualisera det som står bakom orden "En blomstrande turism, befolkningsökningar vilket genererar ökad ekonomisk tillväxt och en breddad och fördjupad kunskapsbas på arbets- och lärosäten runt om i länet. De socioekonomiska effekterna är inte att överdriva, men övervägande positiva."
Det är på intet sätt så att ett moskébygge inte skulle kunna ha vissa negativa effekter på Umeå-regionen. Men det handlar även på detta plan om att inte vara så naivt kräsen och därmed ta det onda med det goda - ingen och inget är helt perfekt!
Vad det gäller dina demokratiperspektiv, är det intressant att konstatera att vi dels är överens i många avseende och dels att ställningstagande bör försöka jämkas om vi vill förbli konstruktiva. Jag kan hålla med dig om att en moské och islam verkar odemokratisk ur en rad perspektiv, däribland några av dina. Jag håller dock inte med dig om att den skeva jämställdhet islam i många avseenden praktiserar, är skäl nog för att en moské i Umeå inte skall bli verklighet.
Jag är övertygad om att islam, muslimerna och deras moské behöver ges ett konkret utrymme i samhället, för att människor med olika åsikter och trosuppfattningar skall kunna komma samman, ta ihjäl myter och fördomar om varandra och därmed undvika krig och konflikter.
Tänk dig samhället och dess aktörer som deltagare i en gigantisk paneldebatt - alla är inte lika vältaliga och persuasiva, men samtliga bör få ges utrymme att uttrycka tanke och tro!
Förståelse är en dygd!
Skicka en kommentar
<< Home