Dan W Boter - Entrepredaktör

Medvetenhet, förståelse och kritiskt tänkande. Följ mitt nya projekt på www.pekingprojektet.se!

fredag, augusti 05, 2005

Liberalism och Socialism

2005-08-05
Liberalism

Varje enskild människa har rätt till liv, frihet och sökande efter lycka. Frihet är främst tänkt som ett medel för människans självförverkligande. Samtidigt som människan är en egen individ med unik personlighet och drömmar, skall varje människa samtidigt respektera och ta ansvar för att rätten till liv, frihet och sökandet efter lycka omfattar alla.

Jämlikhet bör omfatta alla människor och deras rätt till lika möjligheter/chanser i livet. En ekonomisk fördelningspolitik bör skoningslöst undvika all form av omfördelning där de som har de sämst ställt får det ännu sämre. I övrigt är det upp till var och en annan handla och ingå avtal.

Socialliberalismen skulle kunna definiera jämlikhet enligt följande: ”Alla människors rätt till lika möjligheter/chanser i livet”. Jämlikhet bör, ur ett socialliberalistiskt perspektiv, ses som ett medel för varje människa i dennes rätt att få söka lycka, att få förverkliga sig själv. Författaren Lena Halldenius problematiserar i sin bok Liberalism jämlik fördelning, jämlikhet i fördelning och det rättvisa i en given fördelningspolitik – en rättvis fördelning kan ju vara ojämlik! Invändningar görs också utifrån det kritiska förhållningssätt som ifrågasätter det möjliga att i praktiken ge alla människor lika möjligheter/chanser i livet, inte minst med tanke på varje individs psykiska, fysiska och sociala förhållanden.

Nyliberalismens möjliga definition av jämlikhet lyder som följer: ”Alla människor har äganderätten på sin sida och därmed möjligheter att genom fria transaktioner att öka den individuella välfärden, förutsatt att detta inte sker olovligt”. Man bör, i likhet med Halldenius, ifrågasätta det realistiska i en definition av jämlikhet enligt ovan, i praktiken kommer många nog känna sig förfördelade. Oavsett om en ökad individuell välfärd uppkommer olovligt eller inte.

Det moraliska rättighetsperspektivet utgår från individens frihet. Varje människa har vissa grundläggande rättigheter, däribland frihet, som stat eller annan inte har rätt att styra över. En politik som inskränker på individens frihet och rätt att söka efter lycka i livet är förkastlig.

Det demokratiska perspektivet är starkt förenat med den grundläggande och moraliska rättvisan. Individen har rätt till frihet och det är varje människas demokratiska rätt att inte få sina rättigheter skymfade.

Världsbilden grundar sig på en tro om människan individualitet, innehållande en unik personlighet och drömmar. Där dennes demokratiska rättigheter, såsom rätten till liv, frihet och sökandet efter lycka, omfattar alla och därmed skall respekteras av alla, däribland staten.


Socialism

Frihet bygger på jämlikhet, där den egna fria viljan skall förenas med en kollektiv solidaritetstanke. Frihet är att alla människor ges lika förutsättningar till utveckling och delaktighet, i främjandet av det demokratiska samhället. Frihet bör ses som ett medel som är kopplat till politisk demokrati. Fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle är den demokratiska socialismens mål.

En möjlig definition av jämlikhet enligt socialismen skulle kunna vara följande: ”en jämn fördelning av det demokratiska samhällets samlade resurser/förmögenheter, som skall omfatta allt från ekonomisk standard till maktinflytande”. Jämlikhet, i likhet med frihet, bör ses som ett medel för upprätthållandet/byggandet av en demokratiskt förankrad välfärdsstat. Författaren Mats Wingborg nämner i sin bok Socialism en extrem jämlikhetstanke med ett system av välfärdscheckar, som ett sätt att föra jämlik fördelningspolitik. Han säger dock i nästa andetag att en mer rimlig form av jämställd fördelning bör utgå från att människors livsvillkor skall vara jämlika. Detta kan i praktiken tolkas efter devisen ”bredd utan topp”. En jämn fördelning av det demokratiska samhällets samlade resurser/förmögenheter, som skall omfatta allt från ekonomisk standard till maktinflytande. Jämlikhet, i likhet med frihet, bör ses som ett medel för upprätthållandet/byggandet av en demokratiskt förankrad välfärdsstat.

Socialismens moraliska rättighetsperspektiv är kopplat till solidaritetstanken om jämlikhet. Att genom en relativt stor offentlig sektor omfördela resurser till förmån för de mindre lyckligt lottade människorna. I grund och botten skall varje individ, oavsett ekonomisk och socialstatus, har rättigheter till grundläggande samhällelig service inom vård, skola och omsorg, där alla människor skall vara med och dra sitt strå till stacken.

Frihet, jämlikhet och rättvisa kan sägas vara fundamenten som ligger till grund för socialismens demokratiska samhällsstat. Fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle är den demokratiska socialismens mål.

Världsbilden om människans natur är förenad med en tanke om individernas frihet i ett solidariskt välfärdssamhälle. Alla människor skall ges lika förutsättningar till utveckling och delaktighet, i främjandet av det demokratiska samhället. En stor offentlig sektor är den drivande motorn.


Dan W Boter
danbor02@student.umu.se


Litteraturförteckning:

Halldenius, Lena (2003): Liberalism. Bilda förlag.
Wingborg, Mats (2001): Socialism. Bilda förlag.